Verwijzing

Bij klachten van emotionele of psychische aard gaat u eerst naar uw huisarts. Wanneer uw huisarts het vermoeden heeft dat er sprake is van een psychische problematiek op basis van DSM 5, dan kan de huisarts u doorverwijzen naar onze psychologiepraktijk voor psychologische zorg binnen de Generalistische Basis GGZ.

Intake en indicatiestelling

Na aanmelding bij onze praktijk volgt een intakegesprek, waarin met u wordt besproken wat uw klachten en problemen zijn. Soms worden de gesprekken aangevuld met psychologisch testonderzoek

Tijdens de intakefase bespreekt de psycholoog met u de klachten, de hulpvraag, de methode van behandeling, de diagnose en de geschatte tijdsduur. Dit leggen wij vast in een overeenkomst in het kader van de wet op de geneeskundige behandelovereenkomst en dat past binnen een van de volgende standaard producten zoals geboden binnen de generalistische basis GGZ:

  • GB GGZ Kort (circa 300 minuten) voor de lichte, enkelvoudige maar persisterende psychische problematiek met een laag risico.
  • GB GGZ Middel (circa 500 minuten) voor een psychische problematiek van matige ernst, een enkelvoudig of laag complex beeld en laag tot matig risico.
  • GB GGZ Intensief (circa 750 minuten) voor ernstige problematiek, een enkelvoudig of laag complex beeld, en laag tot matig risico.

Behandeling

Bij de behandeling wordt gebruik gemaakt van behandelmethoden waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is aangetoond. Onder Zorgaanbod vindt u meer informatie over de behandelmethoden die binnen onze praktijk worden toegepast. De duur van een gesprek is meestal 45 minuten, in overleg kan hiervan worden afgeweken.

Naast face-to-face gesprekken kan ook worden besloten om de behandeling te ondersteunen door middel van een of meer online behandelmodules (‘e-Health’). Ook kan worden gekozen voor telefonische of e-mail consulten.

Binnen de gesprekken zal de psycholoog samen met u een behandelplan opstellen waarin behandeldoelen en afspraken in goed overleg worden vastgelegd.

Evaluatie en ROM (Routine Outcome Measurement)

Vanaf 1 januari 2017 is met elke GGZ-instelling de afspraak gemaakt om het effect van behandeling te meten aan de hand van een vragenlijst die op meerdere momenten tijdens de behandeling wordt afgenomen. De meetresultaten worden in de behandeling besproken en na afsluiting van het behandeltraject gepseudonimiseerd en versleuteld opgenomen in een landelijke database van Stichting Benchmark GGZ. Gegevens uit deze database kunnen dan gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek. Mocht u hieraan niet willen meewerken dan kunt u dit met uw behandelaar bespreken.

Afsluiting en rapportage

Na afsluiting van het behandeltraject vindt een inhoudelijke rapportage plaats naar uw verwijzer/huisarts (tenzij u heeft aangegeven hier bezwaar tegen te hebben). Bij beëindiging van behandeling wordt u gevraagd een cliënttevredenheids-vragenlijst in te vullen omdat we het belangrijk vinden inzicht te krijgen in de punten waarop we onze dienstverlening kunnen verbeteren. De resultaten van de cliënttevredenheids-meting worden hier op onze website gepubliceerd.

Declaratie

Als uw behandeling valt binnen de dekking van uw basisverzekering of wanneer u een beschikking heeft van de gemeente, wordt na afsluiting het behandeltraject gedeclareerd bij of uw zorgverzekeraar of gemeente. Uw zorgverzekeraar vergoedt de behandeling direct aan ons en zal de kosten met u verrekenen op basis van uw eventueel resterend eigen risico in het kalenderjaar dat de behandeling is gestart. De gemeente vergoedt de behandeling eveneens rechtstreeks aan ons.

Nazorg en terugvalpreventie

Ten aanzien van preventie van terugval zal de behandeling niet alleen gericht zijn op reductie van klachten maar ook op het versterken en verbeteren van copingmechanismen (het vermogen om met een bestaande situatie om te gaan) en weerbaarheid.

Tijdens de afsluiting wordt aan u een  Terugval Preventieplan ter beschikking gesteld. Dit plan helpt u om op een later moment te voorkomen dat de problemen terugkomen of verergeren.

Bij afsluiting spreekt de behandelaar met u af dat u bij terugkeer van klachten weer contact mag opnemen met onze praktijk of met uw verwijzer/huisarts. In overleg met u en uw verwijzer/huisarts zal dan bekeken worden of u opnieuw in behandeling kan komen bij uw huidige behandelaar of verwezen zal worden naar een andere behandelaar of andere instantie.

Betrekken van een naaste bij de behandeling

Bij alle genoemde therapievormen is het mogelijk om een naaste (bijvoorbeeld partner, vriendin etc) bij de behandeling te betrekken. U kunt samen met uw psycholoog bekijken of en op welke manier dit wenselijk zou zijn.

Wanneer verwijzen wij u door ?

In sommige gevallen zal in overleg met u besloten worden dat uw klachten beter behandeld kunnen worden in de Specialistische GGZ of juist in de huisartspraktijk door de Praktijkondersteuner voor de GGZ (POH-GGZ).  In die gevallen zullen wij u of terugverwijzen naar uw huisarts of doorverwijzen naar de Specialistische GGZ. Vanzelfsprekend geven we in beide gevallen adviezen voor vervolg.